Cenzúra a szoftveróriásoknál - a PlanetRomeo app
Az történt, hogy az egyik meleg ismerkedős oldal készített egy appot Androidra és iPhone-ra. Egy (rendkívül rövid) idő után azonban az Apple és a Google is törölte az áruházaiból az alkalmazást, mert "szexuális tartalmat" is közvetíthet az alkalmazás. És itt a "het" képzőn volna a hangsúly.
Ugyanis az erotikus és/vagy pornográf tartalom egyébként sem jelenik meg mindenkinél, csak ha előfizet a Plus szolgáltatásra, márpedig ha valaki ilyenért pénzt ad, az tudja, hogy miért fizetett, tehát eleve kizárt, hogy "nem várt tartalom" jelenjen meg a készülékén. Aki pedig nem Plus előfizető, annak úgysem jelenik meg meglepetésszerűen olyasmi, ami több volna bármelyik másik ismerkedős vagy szociális (pl. Facebook) médiára feltöltött tartalomnál. Ennek ellenére a Google Play és az Apple Store is bannolta, elérhetetlenné tette az applikációt.
Esetlegesen elfogadhatjuk a légből kapott kifogásokat, ám a gyártó inkább teljesen kivette az erotikus tartalmak megjelenésének lehetőségét az alkalmazásból, hogy mégiscsak mindenki hozzáférhessen, azonban a két kaliforniai óriáscég jó ideig még ezek után sem tette vissza az áruházaiba a programot.
Mivel az Androidra más forrásból származó tartalom is telepíthető, így hamarosan elkészült a program "Uncut" változata, amelyet bárki letölthet magának, de sajnos ez a lehetőség az Apple eszközein nem érhető el. Végül, hosszas huzavona után a társkereső "rövidített" változata visszakerülhetett az Apple Store-ba és a Google Play-re is. De ezzel nincs vége a sztorinak.
Mert amíg a jogi köntösbe bújtatott álszent hisztériázás zajlott, az oldal szerkesztői egy kérdőívet bocsájtottak a felhasználók rendelkezésére, amelyben elmondhatták véleményüket az ilyen fajta cenzúráról. Valóban szükséges az erotikus tartalmak korlátozása egy olyan alkalmazásban, amiről a letöltője tudja, hogy ezt (is) tartalmazza? Egyetért a felhasználó azzal, hogy a mobil alkalmazásban le legyen tiltva az erotikus tartalom? Elfogadható, hogy csak egy erősen megcsonkított variáció kerülhessen a "nagyközönség" elé? Egyáltalán: elfogadható, hogy a speciális igényeket kielégítő szoftver azért ne jelenhessen meg, mert "speciális igényeket" elégít ki? Ma megjelent a kérdőívek összesített eredménye. Egy hevenyészett fordítás az alábbiakban olvasható.
Miért volt szükség a felmérésre? Amikor az Apple és a Google azt mondta nekünk, hogy tiltsunk le minden erotikus fotót, tudtuk, hogy nem lesztek boldogok. Meg kellett felelnünk (a Google és az Apple támasztotta igényeknek), de tudni akartuk, ti hogyan éreztek ebben a kérdésben. Ezért megbíztuk a Mainz Egyetemet a kutatással. Az eredmények pedig meglepőek a Google-nek és az Apple-nek is.
Ki vagy te? Felmérésünkre több, mint 143 000 válasz érkezett 25 nyelven, a melegvilág minden sarkából. A résztvevők 80%-a több, mint egy éve használja a szolgáltatásainkat, 56% rendelkezik diplomával, 89% él városban, 86%-nak van okostelefonja (ennek 44%-a iOS, 43%-a Android, 13%-a egyéb). A leggyakoribb nyelvek: angol, német, francia, olasz, spanyol, holland, görög, lengyel, magyar, orosz, thai, szerb, török, román, portugál, svéd, kínai. Az infografikán látszik, hogy míg az USA-ban 3523-an töltötték ki a kérdőívet, addig az EU-ban 101 585-en (emlékeztetőül: összesen 143 000 kérdőívet töltöttek ki összesen).
Ez cenzúra? Az Apple és a Google bűnös a cenzúrában? A válaszadók túlnyomó többsége így gondolja. 86% gondolja azt, hogy ezek a tilalmak egyfajta cenzúrát jelentenek. 82% gondolja azt, hogy ez égető probléma. A felhasználók 65%-a használ erotikus tartalmat a profilján. 89% gondolja azt, hogy ez a fajta politika személyesen is korlátozza. 79% szerint a meztelenség tiltása prűd és értelmetlen.
Ez melegellenes? Ez a fajta cenzúra egyenlő a melegellenes előíytélettel? A közösség megosztott ebben a kérdésben. 52% szerint igen. 62% szerint ez "egy lépés hátra" a melegek jogait illetően. De tudjuk, hogy a meleg férfiak értékelik a meztelenséget... Felhasználóink 81%-a találja stimulálónak(?) és gyönyörűnek a meztelen képeket. Csak 10% találja durvának és közönségesnek.
Ezek a cégek megbántották Önt? A számok azt mutatják, hogy igen. Különösen az Apple leértékelődése nyilvánvaló. Csak 31% gondolja úgy, hogy az Apple menő. Csak 12% gondolja, hogy az Apple egy melegbarát márka. Csak 13% mondta, hogy az Apple rugalmas. Csak 13% véli azt, hogy az Apple toleráns. Azok, akik ellenzik ezt a fajta politikát, 25%-kal kisebb valószínűséggel vásárolnak legközelebb is iOS-es készüléket. A felmérésben részt vevőknek mindössze 27%-a tervezi, hogy legközelebb is iOS-es készüléket vesz, 31% venne legközelebb is Androidos készüléket.
Hogyan tovább? A megkérdezettek 87%-a azt kérte, hogy az Apple és a Google bízzák az ügyfelekre annak eldöntését, hogy mit szabad kitenni és mit akar (mások számára is) láthatóvá tenni.
A többi jóformán a jövőre vonatkozó elképzelésekre utal, akit érint, úgyis megtalálja, amit keres. Még egy érdekes adat azért akad: az Androidos felhasználók 71%-a a program "Uncut" (cenzúrázatlan) változatát tölti le az erősen cenzúrázott, Google Playben elérhető helyett.