Szerzői jog, és akik nem kapnak egy huncut vasat se belőle
Kanadai művészek tiltakoznak az ellen, hogy a nevükben üldözzék a zenét másolgató rajongóikat. A CMCC érdekvédelmi szervezet világossá tette, hogy nem szolgálják az érdeküket a drákói szigorral lesújtó szerzői jogi törvények.
Írja az Index (http://index.hu/tech/mp3/cmcc8438/).
A szellemi tulajdon szerdai világnapja alkalmából ismert kanadai zenészek a zenei ipartól független lobbicsoport létrehozását jelentették be. A kanadai zeneszerzők koalíciója (Canadian Music Creators Coalition, CMCC) számos ismert művész, köztük Avril Lavigne, Sarah McLachlan és Sloan nevében kapcsolódik be a jogvédelemről szóló vitába.
A forradalmi hangvételű alapító nyilatkozatban a művészek bejelentették, hogy a jövőben a saját nevükben szólalnak meg. A zenei ipar ugyanis nem az érdekeiket képviseli. A zeneszerzők világossá tették, hogy azok a törvények, amelyek lehetővé teszik a rajongóik elleni vádemelést, nem az érdekükben és nem a nevükben születtek.
Nem róluk szólt a vita
"A szerzői jogvédelemről, a kultúrpolitikáról és ezek kanadai zenészekre hatásáról zajló vitákat hosszú időn keresztül külső érdekeket képviselő, szűk lobbicsoport uralta", áll az alapítói nyilatkozatban, amelyet a heise.de híroldal idéz.
A zenészek viszont egyre kevésbé voltak fontosak a zenei konszernek, az értékesítő vállalatok és a médiaipar részesedésen való marakodása közepette. Gyakran elfelejtik, hogy a lobbisták a zenész és a vállalat részvényeseinek érdekellentéte esetén rendszerint az utóbbi pártjára állnak - vélik.
A CMCC tagjai több alapelv mellett kötelezték el magukat. Szerintük a zenerajongók elleni perek kontraproduktívak és túlzóak. Nem áll szándékukban beperelni a közönséget, tették egyértelművé a zenészek, nyíltan szembehelyezkedve a zenei ipar tömeges pereinek gyakorlatával.
Aki pert akar, bizonyítson
A zenét csereberélő rajongók nem kalózok. Nehéz egyszerre azt mondani a rajongóknak, hogy találkozunk a bíróságon, és hogy találkozunk a következő koncerten. A zenészek számára a valódi fenyegetést a perek jelentik, nem a zenei fájlok csereberéje. Ha a kiadók pert akarnak indítani a nem kereskedelmi méretű fájlcsere miatt, bizonyítsák részletesen az állítólagos veszteségeiket, követeli a CMCC.
A zenészek a digitális zárak ellen is felemelik a szavukat, amelyek a digitális szerzői jogvédelmi rendszerek (Digital Rights Management, DRM) keretében biztosítják a kiadók zenehallgatás feletti egyre nagyobb ellenőrzését.
Kanada a kanadaiaké
A botrányok közepette leleplezett Sony-féle rootkithez hasonló technológiák a rajongók bizalmának elvesztéséhez és a kiábrándulásukhoz vezetnek, végső soron pedig ártanak a művészeknek. A DRM-eljárások sürgetése helyett a kormányok a zenészeket és a felhasználókat védhetnék.
A CMCC végül a kanadai kormányt arra szólítja fel, hogy a kérdéskör jövőbeli szabályozásánál képviselje azon művészek érdekeit, akik valódi kanadai zenét hoznak létre, és akik mögött nem állnak ott a nemzetközi sztárokra koncentráló nemzetközi konszernek. A kanadai kormánynak meg kell védeni a zenészeket a kizsákmányolástól. Akár a művészi munkából származó bevételek adójának csökkentése is szóba jöhetne, veti fel a CMCC.